ALIEN3 – Pesti Műsor, 1992. (Végső megoldás a köbön – Halálnak halálával hal a halál)

Bizonyára vannak, akik szívesen emlékeznek még az addig csak reklámokat rendező Ridley Scott 1979-es Alien (Idegen) című első opusára, amely a jópofa, de a későbbi folytatások szempontjából meglehetősen szerencséden Nyolcadik utas a Halál címet kapta a magyar keresztségben. Ez volt az a film, amely a maga részletesen kidolgozott, szinte minden előző kísérlettől eltérő, lepusztult, sokkoló világával gyökeresen újat hozott a műfajba, továbbá itt sikerült először ízlésesen összeházasítani a horrort a sci-fi elemekkel.

Az 1982-es A Bolygó neve Halál (Aliens) több egyszerű folytatásnál. Rendezője az a James Cameron volt, aki nem sokkal azelőtt fejezte be Halálosztó (Terminator) című fantasztikus akciófilmjét és úgy gondolta, megalkotja a műfaj másik alapművét. A Bolygó neve Halál (Aliens) már korántsem olyan mértani pontossággal kiszámított, a borzongatást a néző tudatalattijára bízó alkotás, mint az első rész. Nem is akart az lenni: hihetetlen profizmussal kivitelezett.

sokkoló akciókkal kápráztatott el bennünket és utolsó párbajával – amikor Ripley (Sigourney Weawer) a szörnyetegek királynőjével vív – úgy tűnt, mindörökre levarrta a folytatás lehetőségét Szerencsére csak „úgy tűnt”, mivel idén a film producerei még egyszer megkísértették a lehetetlent. A cél: felülmúlni a felülmúlhatatlant, azaz olyan harmadik részt készíteni, amely, ha lehet, csak idézet szintjén használja az első két rész látványelemeit és nem azokkal operál.

Hírlik, hogy négy (!) forgatókönyvírót versenyeztettek a sztori megírásáért A nyertes változat: Ripley űrhajójára valahogyan (kiderül majd a filmben) felkerült a szörny egyik példánya Kényszerleszállást kell végrehajtaniuk és nem is akárhol. A küzdelmek új helyszíne a Fiorina „Fury” 161., az egykori börtönbolygó, ahol még néhány éve is több mint húszezer dupla Y-kromoszómás, elvetemült bűnöző robotolt az ólomolvasztó kemencék metánlángjánál. Ripley érkeztére már csak huszonötén vannak: huszonöt vallási fanatikus, aki a kiürítés után önként, vezeklésből maradt a telepen – természetesen egytől egyig férfiak.
Ha jól belegondolunk, ennyi már elég lenne egy jó kis kasszafilmhez. Idegen nélkül is…

A harmadik rész, amely végül is (jobb híján) A végső megoldás: Halál 3 címet kapta, akárcsak a Nyolcadik utas… ismét csak első filmes nevét dicséri. David Fincher, a rendező Ridley Scotthoz hasonlóan, a reklám- szakma felől indult Ó készítette többek között Madonna „Express Yourself”, Billy Idol „L. A. Woman” és George Michael „Freedom” című videóklipjeit és ez meg is látszik a filmen. Hihetetlenül szép, tökéletesen megkomponált képzuhatag ömlik ránk a vászonról és a hatást csak növeli a szereplők kiválasztása: az utóbbi időben sehol sem lehetett együtt ennyi gyönyörű, karakteres, kopasz férfifejet látni…

Apropó, kopasz fej. Lehet, hogy meghökkennek Sigourney Weawer rajongói kedvencük stílusváltása láttán, de ezt a filmet már nem játszhatta a régi Ripley, mint ahogyan az Idegen sem lehetett a régi, sötétben bujkáló vagy alattomosan, falkában támadó szörny. Itt egyenrangú felekként, szemtől szemben állnak. A szörny valamivel kisebb (ezt is megtudjuk majd, miért), de sokkal mozgékonyabb és erősebb, mint az előző részekben, amíg a Nostromo űrhajó hajdani egyetlen túlélőjét megedzette az idő és a tapasztalat

A film pedig… Nos, a film méltó a műfajhoz: egyszerűen fantasztikus.

B. Széver Andrea
Pesti Műsor, 1992. október (41. évfolyam, 40-44. szám)

Az eredeti cikk: